وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد: شناسایی عـوامل موثر بر به­كارگیری بازاریابی الكترونیكی در فضای کسب و کار ایران از دیدگاه مدیران بنگاه­های اقتصادی و اساتید دانشگاه­های خوزستان

 
تاریخ: 06-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………… 77

 

فهرست جدول ها

 

عنوان                                                                                             صفحه

 

جدول2-1-حیطه­ی بازاریابی الکترونیکی……………………………………………………………………………… 34

 

جدول 3-1- چارچوب مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………… 42

 

جدول 3-2-مولفه­های استفاده شده جهت تدوین پرسشنامه………………………………………………………. 46

 

جدول3-3- مولفه­های استفاده شده جهت تدوین پرسشنامه……………………………………………………… 47

 

جـدول3-4-طیف لیکرت استفاده شده در پرسشنامه تحقیق……………………………………………………… 48

 

جـدول 3-5- متغیرهای تحقیق، تعداد و شماره سوالات مربوط به هر کدام…………………………………… 49

 

جـدول 3-6-محاسبه­ی آلفای کرونباخ مربوط به سوالات پرسشنامه…………………………………………….. 50

 

جدول 4-1- تعداد پاسخگویان مرد و زن…………………………………………………………………………….. 53

 

جدول 4-2- پراکندگی در سن پاسخگویان…………………………………………………………………………… 54

 

جدول 4-3-پراکندگی در میزان تحصیلات پاسخگویان……………………………………………………………. 54

 

جدول 4-4- پراکندگی در وضعیت شغلی پاسخگویان…………………………………………………………… 54

 

جـدول4-5- تجزیه و تحلیل داده ­ها به کمک آمار توصیفی……………………………………………………….. 55

 

جـدول 4-6- آماره­های محاسبه شده برای شاخص ­های فرضیه­ اول………………………………………….. 56

 

جـدول 4-7- آماره­های محاسبه شده برای شاخص ­های فرضیه­ دوم………………………………………….. 57

 

جـدول4-8- آماره­های محاسبه شده برای شاخص ­های فرضیه­ سوم………………………………………….. 57

 

جـدول 4-9- آماره­های محاسبه شده برای شاخص ­های فرضیه­ چهارم………………………………………. 58

 

جدول4-10- اولویت بندی شاخص ­های اثرگذار بر اجرای بازاریابی الکترونیکی…………………………… 59

 

جدول 5-1- مولفه­های راهبردی درون سازمانی……………………………………………………………………. 66

 

جدول5-2- مولفه­های عملیاتی درون سازمانی……………………………………………………………………… 66

 

جدول 5-3-مولفه­های راهبردی برون سازمانی………………………………………………………………………. 67

 

جدول5-4- مولفه­های عملیاتی برون سازمانی……………………………………………………………………….. 67

پایان نامه

 

 

 

 

چکیـده

 

هدف این تحقیق، بررسی عوامل اثرگذار بر اجرای موثر بازاریابی الکترونیکی در فضای کسب و کار ایران از دیدگاه اساتید دانشگاه و مدیران بنگاه­های اقتصادی استان خوزستان است. داده ­های تحقیق با بهره گرفتن از نمونه­ آماری شامل 152 پرسشنامه تکمیل و گردآوری شده و با تدوین چهار فرضیه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته­اند. روش تحقیق از نظر ماهیت توصیفی و از نظر هدف کاربردی بوده و جهت آزمون فرضیه ­ها آزمون­ Z به کمک نرم­افزارهای SPSS و Excel انجام شده است. شاخص ­های بررسی شده به عنوان عوامل اثر گذار بر اجرای بازاریابی الکترونیک 24 مولفه بوده که به دو گروه درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم شدند. نتایج تحقیق نشان داد که چهار فرضیه­ تحقیق تایید می­ شود. یعنی از دیدگاه پاسخ دهندگان مولفه­های درون سازمانی با ماهیت راهبردی و عملیاتی و همچنین مولفه­های برون سازمانی با ماهیت راهبردی و عملیاتی بر اجرای موثر بازاریابی الکترونیکی موثر هستند.

 

واژه­ های کلیدی: بازاریابی، بازاریابی الکترونیکی، اینترنت

 

فصل اول

 

کلیات تحقیق

 

1-1-مقـدمه

 

از اوایل قرن بیستم تحقیقات علمی زیادی در زمینه­ پیشرفت­های تکنولوژیکی انجام شده و با ایجاد فرصت­های مناسب بیشتری برای تحقیقات علمی، این امر به شکل یک چرخه­ی طبیعی درآمده است. این چرخه تاثیر با اهمیتی بر ساختارهای جاری در زندگی فردی و اجتماعی افراد و موسسات تجاری و ادارات دولتی داشته و عنصر اصلی در این چرخه « فناوری اطلاعات » بوده است. پیشرفت های فن­آوری اطلاعات که تاثیر زیادی بر زندگی فردی و اجتماعی افراد و واحدهای تجاری داشته است، بر بازاریابی و نحوه­ فروش محصولات و خدمات مختلف نیز بی تاثیر نبوده و از جنبه­ های مختلف از جمله مفاهیم و گستره­ی فعالیت­ها بر آن موثر بوده است. بنگاه­های تجاری برای افزایش دامنه­ فروش و حجم فعالیت­های خود ناگزیر به سرمایه ­گذاری بر بازاریابی و تبلیغات از جنبه­ های مختلف شده­انـد. در ایـن تحقیق سعی شده است تـا به ایـن سوال پاسخ داده شود که چه عواملی بر به کارگیری مطلوب بازاریابی الکترونیک در فضای کسب و کار ایران موثرند و برای این منظور عوامل موثر از یک منظر به دو گروه راهبردی و عملیاتی و منظری دیگر به دو گروه درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم شدند. نتیجه­ این تحقیق می ­تواند کاربردی عملی ارائه نماید و هم چنین راهگشایی برای تحقیقات آتی در این زمینه باشد.

 

 

 

1-2- بیان مساله­ ی تحقیق

 

بازاریابی الكترونیكی جدیدترین روش بازاریابی به معنی استفاده از اینترنت و دیگر تكنولوژی­های تعاملی در جهت ایجاد و طرح­ریزی یک گفتگو بین مشتریان شناخته شده و شركت است. این نوع بازاریابی در برگیرنده­ی بازاریابی فرد به فرد بوده و به شركت­ها اجازه می­دهد كه در جهت سفارشی سازی انبوه متناسب با نیاز مشتریان حركت كنند (کوویلو و همکاران[1]، 2003).

 

بازاریابی الكترونیكی پدیده­ای است كه داد و ستدهای تجاری مبتنی بر روابط پایدار را در محیط­های تعاملی و شبكه ­های دیجیتالی امكانپذیر می­كند. پیاده­سازی مؤثر بازاریابی الكترونیكی، نیازمند نگرش بازارگرایی است. پژوهش­ها نشان می­دهند، بین نگرش بازارگرایی و عملكرد رابطه مثبت و مستقیمی وجود دارد (دژپسند، 1382).

 

در نگرش بازارگرایی یا بازارمدارانه، سازمان به مثابه­ی یک “سیستم هوشمند بازاریابی[2] ” فرض می­ شود كه با توجه به نیازها و خواسته­ های آتی و فعلی مشتریان یا خریداران بالقوه و بالفعل و مسئولیت پذیری نسبت به محیط خارجی فعالیت خود عمل می­كند. برای آغاز فرایند پیاده­سازی بازاریابی الكترونیكی، باید به این پرسش پاسخ داده شود: چه  كسانی طرح بازاریابی الكترونیكی را پیاده خواهند كرد؟ و چگونه آن را انجام خواهند داد؟ (فرخزاد و آقازاده، 1383). برای پیاده­سازی یک بازاریابی الکترونیکی موفق باید به عوامل مختلفی شامل عوامل سخت افزاری و نرم افزاری توجه نمود. یکی از موارد با اهمیت سرمایه ­گذاری مناسب بر تکنولوژی اطلاعات است.

 

تحقیقات متعددی نشان داده­اند که با افزایش سرمایه ­گذاری بر فناوری اطلاعات، بهره­وری نیروی کار و سودآوری شرکت نیز افزایش یافته است. زیرا، با سرمایه ­گذاری بر فناوری اطلاعات و استفاده از کامپیوترها و نـرم افـزارهای مختلف در زمینه تولید کالا و خدمات و نحـوه­ی ارائه­ آن بـه مشتری، در زمان به شدت صرفـه­جویی شده و خطـا و اشتباهات از جانب نیروی انسانی کمتر می­ شود. ایـن امـر کارایی تولید افزایش می­دهد، سهم شرکت را در بازارهای ملی و بین المللی بالا برده و در نهایت به ارزش شرکت ارتقا می­بخشد (گو و گرا[3]، 2004).

 

امروزه بـه­كارگیری روش­های الكترونیكی بازاریابی از عـوامل كلیدی موفقیت شركت­ها به شمار می­رود و بنگاه­های تجاری ناگزیر به استفاده از روش­های یادآوری شده جهت حفظ بقا در محیط رقابتی هستنند (آقازاده، مهرنوش و استیری، 1390)؛ بنابراین، شناسایی بسترهای به­كارگیری بازاریابی الكترونیكی، ضروری می­نماید. بر این اساس تحقیق حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤالهای اساسی است كه ماهیت بازاریابی الكترونیكی چیست؟ بسترهای به­كارگیری بازاریابی الكترونیكی در یک بنگاه اقتصادی كدامند؟ مؤلفه­ های مؤثر در به­كارگیری بازاریابی الكترونیكی کدامند؟ و میزان اهمیت هر یک از مؤلفه­ ها تا چه حد است (اولویت­ بندی مؤلفه­ های مؤثر در به كارگیری بازاریابی الكترونیكی)؟

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : مبانی و قلمرو جرم انگاری حدود در لایحه پیشنهادی قانون مجازات اسلامی در مقایسه با قانون مجازات اسلامی فعلیدانلود پایان نامه : بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران »
 
مداحی های محرم