همواره سوال از عامل پدید آورنده بعنوان یک سوال پویا در تمامی زمینه های علوم مطرح بوده است. با توجه به پیچیدگی و عوامل پیش بینی نشده و عدم تسلط همه جانبه بشر بر مسایل فیزیکی، شناخت عامل بوجود آورنده در بسیاری از موارد میسر نبوده است، لذا با توجه به نگاه جدید و پیشرفت اخیر علوم مختلف، محققان و دانشمندان زیادی تلاش کرده اند تا مسایل را بصورت معکوس حل کنند و نگاهی دیگر به مسایل کلاسیک داشته باشند. البته راه پیچیده و طولانی، ولی دست یافتنی است.
میزان آگاهی مهندسین طراح از توزیع زمانی و محل اعمال بار دینامیکی، ارتباط مستقیم با نحوه کارکرد، قابلیت اطمینان و سرویس پذیری سازههای مختلف دارد. از آنجا که توزیع و محل اعمال بار دینامیکی و ضربه ای در بسیاری از مسایل کاربردی مشخص نمی باشد. معمولا چندین بارگذاری مختلف در مراحل تحلیل و طراحی اینگونه مسایل در نظر گرفته میشود. در روشهای قدیمی جهت شناسایی بار نیازمند دسترسی به محل اعمال نیرو میباشد چرا که این روشها بر مبنای دریافت و اندازه گیری مستقیم بار عمل می کنند. همانگونه که مشخص است، دسترسی به محل اعمال نیرو در بعضی موارد پیچیده، در برخی حالات خطرناک و حتی غیرقابل دسترسی است. با توجه به نکته فوق روشهای تحلیل معکوس بسیار سودمند و کاربردی به نظر میرسد. بطور کلی در تحلیل معکوس با بهره گرفتن از چند حسگر دور از محل اعمال نیرو، پاسخ سازه اندازه گیری میگردد و در نهایت پارامترهای مورد بررسی محاسبه میگردد.
البته اندازه گیریها با دشواریهایی همراه است، چرا که عوامل زیادی در جهت تضعیف اثر نیرو و اغتشاش در آن وجود دارد. هرچقدر از محل اعمال نیرو دور شویم تاثیر نیرو کاهش مییابد و در واقع حسگرها مقادیر کمتری را نشان می دهند این فاصله در برخی مسایل با
مقدار تضعیف شده رابطه خطی دارد و در برخی مسایل رابطه بصورت غیرخطی میباشد. نکته قابل تامل این است که اعمال بار در شرایط ایدهآل نبوده و توزیع زمانی نیرو پیش از حل مساله معکوس غیرقابل پیش بینی است، همچنین اندازه گیری حسگر با خطا همراه است. تقویت، انتقال و آشکارسازی کمیت اندازه گیری نیز مقداری خطا وارد مساله می کند. البته خطای محاسباتی نیز به این خطاها افزوده می شود. اینها عواملی است که باعث دشواری حل در مسایل معکوس میگردد.
هر چند که نخستین روشهای ارائه شده جهت حل مسایل معکوس روشهای تحلیلی میباشند، اما با توجه به دامنه محدود کاربرد آنها، روشهای مبتنی بر حل عددی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. از پرکاربردترین این روشها میتوان به روشهای تفاضل محدود، المان محدود و المان مرزی، اشاره کرد. در تکنیکهای استفاده شده در سالهای اخیر معمولا مساله معکوس به صورت یک مساله بهینهسازی فرمولبندی شده و سپس توسط یک روش عددی مناسب حل میگردد.
مهمترین چالش در حل مسائل معکوس، بدنهادگی[1] ذاتی مساله و نبود جواب یکتا برای آن، در بسیاری از مسائل میباشد. ویژگی بدنهادگی، شامل هر دو دسته مسائل دائمی و دینامیکی می شود و باعث میگردد تا این مسائل حساسیت زیادی نسبت به خطاهای نمونه برداری داشته باشند، بطوریکه وجود خطایی ناچیز در داده های نمونه برداری سبب ایجاد خطای بزرگ در جواب مساله می شود. علاوه بر این، در مسائل دینامیکی به دلیل ماهیت نوسانی کمیتهای اندازه گیری شده (مانند کرنش و شتاب)، جوابهای بدست آمده (بارهای اعمالی به سازه) حساسیت بسیار زیادی به داده های ورودی خواهند داشت. این امر در زمانی که کمیت اندازه گیری شده دارای نوسانات شدیدی باشد آشکارتر است.
یکی از مهمترین مسائل معکوس برآورد نیروی دینامیکی و ضربه وارد بر ورق میباشد. البته اندازه گیری توزیع زمانی نیروی وارده می تواند در کاربردهای عملی بسیار مفید باشد، لذا تلاش می شود توزیع زمانی نیرو اندازه گیری شود و برای رفع مسایل تخصصیتر در زمینه ورقها، به نظر میرسد که شناسایی محل ضربه به روشی سریع و دقیق یکی از الزامات باشد. روش شناسایی محل نیرو در عین ساده بودن، جهت بالا بردن سرعت محاسبات، بایستی نوسان داده های اندازه گیری شده حداقل تاثیر را برآن داشته باشد.
در فصل دوم این پایان نامه ، پیشینه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است را مورد بررسی قرار میدهیم.
در فصل سوم تلاش شده است تا تئوری و روشهایی در مورد تئوری دینامیک ورق و حل معکوس بررسی و جمع آوری گردد.
در فصل چهارم با نگاهی ریزبین به مساله معکوس ورق، تلاش شده است تئوری معکوس، جهت شناسایی توزیع زمانی و شناسایی محل اثر نیرو مورد استفاده قرار گیرد.
از آنجا که قسمتی از این پایان نامه با آزمایش عملی و اندازه گیری کرنش همراه میباشد، در فصل پنجم مکانیزم های اندازه گیری کرنش، مشکلات و راه حلهای آن، مورد توجه قرار گرفته است.
در فصل ششم، فاکتورهای موثر بر شناسایی توزیع زمانی نیرو و محل اثر نیرو بررسی شده است و یک مساله عملی بصورت معکوس حل گردیده است.
در انتها در فصل هفتم نتیجه گیری و پیشنهادات جهت فعالیتهای تحقیقاتی آینده آورد شده است.
فرم در حال بارگذاری ...