:
شیخیه به گروهی از شیعیان امامیه گویند که در پارهای اعتقادات از نظرات شیخ احمد احسایی پیروی کرده و به واسطه شرایط اجتماعی دوران آغاز این نظریات و مخالفتها و نفی و اثبات علماء، به صورت فرقهای در میان شیعیان اثنی عشری در آمدند. این گروه را به واسطه انتساب به مؤسس و نظریه پرداز آن، شیخ احمد احسایی (رجب 1166ـ ذیقعده 1241) که در اصطلاح شیخیه او را شیخ جلیل مینامند[1] به نام «شیخیه» نامیده و بدین نام معروف گردیدهاند.[2] اگرچه در ابتدا و در زمان خود شیخ احمد، چنین تقسیم و جدایی میان شیعیان نبود ولی به تدریج با شکل گرفتن گفتمان خاص و تقریر نظرات شیخ احمد، توسط شاگردان و پیروان وی، رفته رفته گروهی که معتقد به افکار و نظریات شیخ احمد بودند، به صورت فرقهای خاص و جدا از سایر شیعیان شناخته شده و عنوان «شیخیه» به آن گروه اطلاق گردید که به این جدایی و نام گذاری در آثار سید کاظم رشتی اشاره شده است و در دلیل المتحیرین گفته است «علت نامیدن ایشان به شیخیه پیروی از شیخ احمد است[3]». در مقابل، به سایر شیعیان بالاسری میگفتند و این نام از آنجا نشأت گرفته بود که شیعه نماز خواندن در
بالاسر قبور مطهر معصومینb را جایز میشمارد در حالی که پیروان شیخ احمد آنرا حرام میدانند و لازم میدانند نمازگزار در پشت سر قبر، به گونهای که قبر مطهر را در پیش رو دارد، نماز بخواند و اقامه نماز در بالای سر قبور مطهر معصومینb را حرام میدانند.
البته این اختلاف یکی از موارد فرعی اختلاف بین علماء شیعه و پیروان شیخ احمد احسایی بود که در ادامه اجمالاً به ذکر این موارد خلاف و عقاید خاص ایشان، اشاره خواهیم نمود. اما برای بررسی اینکه چرا و چگونه این جدایی در میان شیعیان رخ داد و مسائلی که تنها میتوانست در حد یک اختلاف تئوری و نظریهی علمی در میان علمای شیعه باشد و چون سایر اختلافات نظری در حوزههای علمیه مورد بحث قرار گیرد، منشاء پیدایش فرقهای در میان شیعه گردیده و موجبات درگیری و نزاعهای اجتماعی طی سالیان متمادی را فراهم آورد، مسألهایست که در بررسی سیر تاریخی و روند شکلگیری این فرقه و نیز دقت در شرایط زمانی و اجتماعی خاص تکوین این فرقه روشن خواهد شد که ارتباط مستقیم با موضوع بحث ما در این رساله ندارد و لذا تنها در این فصل اشاره ای به آن خواهیم نمود.
- مشکور، دکتر محمد جواد، فرهنگ فرق اسلامی، ص 266
- محمد کریم خان کرمانی، هدایه الطالبین، ص 85
- سید کاظم رشتی، دلیل المتحیرین، ص 13
فرم در حال بارگذاری ...