صفحات خورشیدی در ماهوارهها به طور گستردهای در انجام جذب انرژی خورشید مورد استفاده قرار میگیرند. از این انرژی برای ایجاد انرژی لازم برای در مدار باقی ماندن ماهوارهها استفاده می شود. این انرژی به ماهواره سرعت لازمه مورد نیاز برای در مدار باقی ماندن را میدهد. ماهوارهها تا زمانی که انرژی لازم برای داشتن سرعت لازمه در حرکت بر روی مدار را داشته باشند میتوانند در مدار مورد نظر خود حرکت کنند. به محض این که این انرژی به پایان برسد، ماهواره از مدار خارج شده و در حرکتی مارپیچی شکل به داخل جو زمین آمده و سقوط می کنند. طراحی این صفحات خورشیدی کاری دقیق و با تکنولوژی بالا محسوب می شود. اغلب صفحات خورشیدی موجود به طریقی طراحی و ساخته میشوند که سختی لازم را دارا باشند تا قسمت اصلی ماهواره بتواند با حداقل ارتعاشات به موقعیت نهایی مطلوب خود برسد. البته این سختی نباید با بهره گرفتن از طراحیهای سنگین و حجیم بهدست آید. چرا که، وجود صفحات خورشیدی صلب سنگین، باعث افزایش وزن کلی ماهواره خواهد شد. از طرف دیگر، وجود اجزا انعطافپذیر بر روی ماهوارهها مانند صفحات خورشیدی، بازوهای بلند یک ربات فضایی و یا میله آنتن مخابراتی یک ماهواره، منجر به در نظر گرفتن تمهیداتی برای مقابله با اثرات انعطافپذیری میگردد. به عنوان مثال اگر دوربین تعبیه شده بر روی بدنه ماهواره قصد گرفتن عکس از زمین را داشته باشد، ارتعاشاتی که از صفحات خورشیدی بر روی بدنه ماهواره تاثیر میگذارند، مانع از گرفتن عکسی با کیفیت بالا از سطح زمین خواهند شد. سیستمهای چندجسمی شامل اجزا صلب و انعطافپذیر، از نظر دینامیکی شامل اجزاء پیوستهای هستند که از معادلات دیفرانسیل معمولی و جزئی جفت شده و غیرخطی تبعیت می کنند. حل تحلیلی چنین سیستمهایی تقریباً امکان پذیر نمی باشد. مشکل اصلی این سیستمها، مسئله ارتعاش عضوهای انعطافپذیر به دلیل سختی کم آنها میباشد. روشهای متفاوتی برای مدلسازی سیستمهای دینامیکی انعطافپذیر ارائه شده است. مدلهای ریاضی چنین سیستمهایی عموماً از قضایای انرژی استخراج میشوند. برای یک جسم صلب ساده، انرژی جنبشی براساس
سرعتهای خطی و دورانی و همچنین انرژی پتانسیل براساس موقعیت مراکز جرم در میدان جاذبه بیان می شود. در دینامیک اجسام چند جسمی، یک دستگاه اینرسی به عنوان دستگاه مرجع کلی برای تشریح حرکت یک سیستم چندجسمی به کار میرود. همچنین یک دستگاه واسطه که به هر یک از اجزاء انعطافپذیر متصل است که جابهجاییها و چرخش نسبی جسم را تعقیب می کند. حرکت نسبت به این دستگاه واسطه نوعاً فقط به دلیل تغییر شکل جسم میباشد. این انتخاب محاسبات نیروهای داخلی را ساده میسازد، چرا که اندازه تنشها و کرنشها تحت حرکت جسم صلب تغییر نمی کنند. همانند تانسور تنش کوشی و تانسور کرنش کوچک که می تواند برای محاسبه نیروها نسبت به دستگاه واسطه مورد استفاده قرار بگیرد. این تانسورها منجر به یک نیروی خطی در این جابجایی نسبی میشوند. نوع عمده از دستگاه واسطه که مورد استفاده قرار میگیرند دستگاه شناور خوانده میشوند. دستگاه شناور، حرکت جسم اصلی از ذره یا مولفه انعطافپذیر داخلی را تعقیب می کند. یکی دیگر از روشهای مدلسازی دینامیکی اجسام چندجسمی شامل اجزاء صلب و انعطافپذیر استفاده از ویژگیهای نرمافزارهای ANSYS و ADAMS به طور همزمان است. نرمافزار ANSYS با بهره گرفتن از روش المان محدود قادر به انجام آنالیز ارتعاشی و نرمافزار ADAMS توانایی حل معادلات دینامیکی صلب و انعطافپذیر را در یک محیط داراست. با ترکیب این دو نرمافزار قادر خواهیم بود با دقت بالایی مختصات تعمیمیافته مورد نظر را بهدست آوریم. در بخش کنترل چنین سیستمهایی با چالشهای بسیاری مواجه هستیم به این ترتیب که در اثر خیز الاستیک اجزای انعطافپذیر، سنسورهای اندازه گیری دستگاه ناوبری مقادیر خطاداری را نشان می دهند که حلقه کنترلی در مواجهه با این اثرات دچار عملکرد نامطلوب میگردد. برای جلوگیری از این مشکل یکی از بهترین استراتژیها حذف نوسانات از روی اندازه گیریها با بهره گرفتن از فیلترهای باریک و سیستمهای تطبیقی میباشد. به این ترتیب میتوانیم با بهره گرفتن از کنترلرهایی ساده، سیستمهای دینامیکی پیچیده را به راحتی کنترل کنیم. نبود سنسور بر روی اجزاء انعطافپذیر دیگر چالش پیش روی است. برای حل این مسئله میتوانیم از اثرات ارتعاشی که اجزاء انعطافپذیر بر روی اجزاء صلب میگذارند استفاده کنیم.
در این مقاله ابتدا به مدلسازی دینامیکی یک ماهواره که شامل یک بدنه صلب مرکزی و دو صفحه انعطافپذیر میپردازیم. مدلسازی دینامیکی ابتدا با بهره گرفتن از روش لاگرانژ در حالت شبهمختصات و سپس با بهره گرفتن از دو نرمافزارهای ANSYS و ADAMS انجام گرفته است. در بخش کنترلی نیز از یک سیستم تطبیقی مدل مرجع و فیلتر باریک برای حذف ارتعاشات بر روی سرعت زاویهای بدنه صلب ماهواره استفاده شده است. در نهایت نتایج شبیهسازی این کنترلر آورده شده و مزیتهای آن مورد بررسی قرار گرفته است.
فرم در حال بارگذاری ...