وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" مقاله های علمی- دانشگاهی | ۹-۲ تحقیق بر روی دانش آموزان مدارس راهنمایی منطقه اشتهارد – 5 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

 

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی رشته آموزش ابتدایی

 

موضوع: بررسی ضرورت و میزان کاربرد رسانه های آموزشی در دوره راهنمایی از نظر معلمان منطقه اشتهارد کرج

 

استاد راهنما :آقای حمید توبک محقق :حبیب الله حبیبی

 

سال اجرا :خرداد ماه ۷۶ مرکز آموزشی عالی ضمن خدمت فرهنگیان امیرکبیر

 

هدف تحقیق :بررسی نظرات معلمان مدارس راهنمایی پسرانه منطقه اشتهارد ‌در مورد ضرورت و میزان کاربرد تکنولوژی آموزشی

 

اهمیت و ضرورت تحقیق : اهمیت نقش وسایل کمک آموزشی در یادگیری دانش آموزان و نحوه استفاده معلمان از آن ها و نقش وسایل کمک آموزشی در فرایند تدریس را برای ما روشن می‌سازد.

 

فرضیات تحقیق

 

    1. از دیدگاه معلمان راهنمایی تکنولوژی آموزشی هیچگونه نقشی در یادگیری ندارد.

 

    1. در مدارس راهنمایی استفاده از تکنولوژی آموزشی در تدریس به شکل مطلوب انجام می‌گیرد.

 

  1. استفاده از تکنولوژی آموزشی در دوره راهنمایی هنوز جایگاه خود را به عنوان ابزار مهمی در تدریس پیدا نکرده است.

جامعه آماری و روش نمونه گیری : جامعه آماری در این پژوهش دبیران مقطع راهنمایی منطقه اشتهارد ‌در سال‌ تحصیلی ۷۶-۷۵ می‌باشند و ۵۰ نفر در ۴ مدرسه دوره راهنمایی که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند، تشکیل می‌دهند.

 

یافته های تحقیق

 

این تحقیق توصیفی است یعنی تحقیقی است که با توجه به اطلاعات موجود به توصیف موقعیت ها و وقایع می پردازد. درمورد این گونه تحقیقات می‌گویند، هدف مطالعات توصیفی جمع‌ آوری اطلاعاتی است که امکان توصیف ویژگی های افراد یا یک فرایند و نهاد تربیتی را فراهم می‌سازد. توصیف کم و دقیق یک پدیده ماهیتاً موجب توسعه و بهبود درک ما از آن پدیده تربیتی می‌گردد.

 

محقق بدین منظور پرسشنامه ای جهت نظر خواهی معلمان مدارس راهنمایی پسرانه منطقه اشتهارد تنظیم نموده و پس از توزیع و جمع‌ آوری آن ها اطلاعات لازم را استخراج نموده و به بررسی و تجزیه وتحلیل آن پرداخته است در این راستا بر اساس اطلاعات به دست آمده، به رد یا قبول فرضیه‌ها دست یافته است. با بررسی اطلاعات و یافته ها در جداول نتایج مشروحه ذیل حاصل می شود:

 

    1. ۷۶% پاسخ دهندگان می‌گویند وسایل و مواد کمک آموزشی لازم به اندازه ای در مدارس وجود دارد.

 

    1. ۵۲% پاسخ دهندگان معتقدند که وسایل و مواد کمک آموزشی در تدریس بر روی ارزشیابی دانش آموزان مؤثر است .

 

    1. ۶۸% پاسخ دهندگان معتقدند که وسایل و مواد آموزشی در مدارس به اندازه ای استفاده می شود.

 

    1. ۴۰% مدیران برای استفاده از وسایل و مواد کمک آموزشی همکاری خوبی دارند.

 

    1. ۵۶% معلمین مانع اصلی استفاده از وسایل را کمی وقت نمی دانند.

 

    1. ۵۰% معلمین علت عمده عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی را از عدم آگاهی نسبت به اهمیت کاربرد آن ها و فقدان رسانه های مورد نیاز و کمبود وقت معلمان برای تهیه و به کار گیری آن ها می دانند.

 

    1. ۵۸% معلمین با نحوه کاربرد وسایل و مواد کمک آموزشی در تدریس تا اندازه ای آشنایی دارند.

 

    1. ۶۴% معلمین به کارگیری مواد و وسایل کمک آموزشی را تا حد خیلی زیادی در یادگیری دانش آموزان مؤثر می دانند.

 

    1. ۵۰% معلمین بالا بردن میزان یادگیری دانش آموزان را انگیزه معلم برای استفاده از وسایل و مواد کمک آموزشی می دانند.

 

  1. ۵۰% معلمین در زمینه طرز تهیه و کاربرد وسایل و مواد کمک آموزشی تا اندازه ای دوره دیده اند.

نتیجه تحقیق

 

با توجه به مقیاس های محاسبه فراوانی و درصد گیری تجزیه داده ها نتیجه می گیریم که، رسانه های آموزشی توانایی‌های آدمی را گسترش می‌دهد و به شکوفایی استعداد های آدمی می افزاید و توانایی خاصی در آدمی ایجاد می‌کند به سبب ایجاد فرصت ها و موقعیت های مناسب آموزشی نقش های مختلفی را ایفا می‌کند.

 

استفاده از تکنولوژی آموزشی فواید و مزایایی دارد که عبارتند از :

 

    1. سبب تسهیل فرایند تدریس شده و یادگیری را تسریع کرده و کیفیت آن را افزایش می‌دهد.

 

    1. امکان مطالعه فردی و مستقل را فراهم می‌سازد استعدادهای فردی دانش آموزان را گسترش داده و علاقه آن ها را به تداوم و مطالعه تقویت می‌کند.

 

    1. در زمانی معین طیف گسترده ای از دانش آموزان را در سراسر کشور تحت پوشش خود در می آورد .

 

    1. امکان پیشرفت شاگردان را (اعم از تیز هوش قوی و ضعیف ) بگونه ای فراهم می‌سازد که همه گروه ها در یک سطح، برنامه های آموزشی را فرا گیرند.

 

  1. دسترسی به اطلاعات و نیازهای علمی و آموزشی را در اسرع وقت ممکن می‌سازد.

۹-۲ تحقیق بر روی دانش آموزان مدارس راهنمایی منطقه اشتهارد

 

  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی در رشته آموزش ابتدایی

موضوع : بررسی میزان استفاده معلمان راهنمایی از مواد و وسایل آموزشی در مدارس راهنمایی آموزش و پرورش منطقه اشتهارد

 

استاد راهنما :آقای علی شاد مهر

 

محقق : یوسف یزدی

 

سال اجرا: خرداد ماه ۷۶

 

مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان امیرکبیر

 

بیان مسئله

 

برای رسیدن به ‌هدف‌های‌ آموزش و پرورش و ایجاد انگیزه یادگیری باید محیط یادگیری را طوری سازمان داد که یادگیری به بهترین وجه ممکن عملی گردد.

 

سوای سخنرانی ها وکتابهای درسی وسایل و ابزارهایی را می توان به کمک گرفت تا شاگردان به وسیله آن ها و با هدایت معلومات خود جهت تفهیم مطالب درسی از کیفیت و کمیت بیشتری بهره مند شوند. مواد و وسایل آموزشی و روش های جدید و متنوع یادگیری دامنه وسیعی دارد و در واقع هر ماده یا شیء که بتواند در امر آموزش کمک کند، و آن را تسریع نماید یا مطالب زیادتری را در مدت ‌کوتاه‌تری به شاگردان منتقل نماید، می توان آن را جزء وسایل آموزشی اطلاق کرد. ‌کار با وسایل آموزشی که جزیی از تکنولوژی آموزشی است و بهره گیری از آن ها بستگی به مهارت‌ها دارد که اکثر معلمان از آن بی بهره هستند.

 

از آنجایی که تکنولوژی آموزشی به مفهوم واقعیش نه تنها شامل وسایل و سایر کار افزارهای آموزشی می شود، بلکه انواع رسانه ها محتوای متدلوژی آموزشی و غیره را شامل می‌گردد و چون لازم است هر معلمی نه تنها مهارت‌های لازم را در به کارگیری و ساخت این گونه وسایل را داشته باشد بلکه با انواع متدها و رسانه ها فلسفه و ارتباطات آموزشی و پرورشی و سایر ملازمات آگاهی کامل داشته باشد تا در فرایند یاددهی و یادگیری موفق شود و با توجه به موارد فوق به خاطر اینکه مواد و وسایل آموزشی نقش بسیار مهمی در یادگیری و بهبود کیفیت درسی شاگردان دارند یکی از روش های مهم یاددهی با این وسایل توسط معلمان صورت می‌گیرد. لذا می خواهم بررسی میزان استفاده معلمان راهنمایی از مواد و وسایل آموزشی در مدارس راهنمایی اشتهارد را مورد بررسی قرار دهم، تا بتوانم جلوه روشنی از این مواد و وسایل و نقش این وسایل را در دروس راهنمایی در منطقه اشتهارد و همین طور میزان استفاده معلمان راهنمایی از این وسایل در هر یاددهی و یادگیری دانش آموزان مورد ارزیابی قرار دهم .

 

اهداف تحقیق: بررسی وضع موجود و تعداد و میزان کیفیت وسایل آموزشی در مدارس راهنمایی منطقه اشتهارد.

 


فرم در حال بارگذاری ...

« " پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – ۲-۴-۵ تدابیر رانندگان برای اجتناب از خواب رفتن – 2 "" مقالات و پایان نامه ها | دیوید نارانجوگیل و فرانک‌ هارتمن (۲۰۰۶) – 5 " »