کلمات کلیدی: آببندی، فشار بالا، بریجمن، پلیمرها، هایپرالاستیک
1-1 تاریخچه
لوندبرگ در سال 1896 در سوئد اولین اختراع مربوط به او- رینگ را به ثبت رسانید. در سال 1937 کریستنسن[2] در آمریکا اختراعی را ثبت کرد که در آن برای بهبود آببندی در یک سیستم ترمز هیدرولیکی از رینگهای لاستیکی استفاده کرده است. یک مقطع طولی از این سیستم در شکل 1‑1 نشان داده شده است. در شکل 1‑2 بزرگنمایی بخشی از شکل 1‑1 شامل او- رینگ لاستیکی مشاهده می شود. این او- رینگ از لاستیک تراکمپذیر با دانسیتهی بالا ساخته شده است.
در ابتدا او- رینگ، به عنوان یک آببند ساده و مستحکم در سیستمهای هیدرولیکی، توسط صنعت هواپیمایی در طول جنگ جهانی دوم (19٤5-1939) به کار گرفته شد اما از سال 1950 استفاده از آن توسط خودروسازان و صنایع دیگر بسیار گسترش یافت [1]، [2].
شکل 1‑1- مقطع طولی از یک سیستم ترمز هیدرولیکی [2]
شکل 1‑2- بزرگنمایی بخشی از شکل 1‑1 شامل او- رینگ لاستیکی [2]
تاکنون نمونههای زیادی از شبیهسازی لاستیک به کمک اجزا محدود انجام شده، که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می شود.
- در سال 2002 آنیس و همکاران یک نوع آببند لاستیکی Push-Button Diaphragm را مدل کردند [3].
- در سال 2009 لی و همکاران شکست یک لاستیک بوش مانند را که در اتومبیل بهکار میرود، بررسی کردند [٥].
- در سال 2013 تاسورا و همکاران تغییر شکل یک آببند الاستومری از نوع lip را شبیهسازی کردند [٦].
- در سال 2014 لیو و همکارانش عمر رینگ آببندی از جنس لاستیک سیلیکون را، که در موتور جت به کار میرود، بررسی کردند [7].
- در سال 201٤ زویی و همکاران شکست آببند یک پمپ را شبیهسازی کردند [8].
در همهی این موارد برای مدل کردن لاستیک از تابع مونی- ریولین استفاده شده که به غیر از مورد چهارم، پارامترهای این تابع از داده های آزمون کشش تک محوره بهدست آمدهاند. در مورد چهارم تاسورا وهمکارانش پارامترهای متفاوتی را برای تابع مونی- ریولین در نظر گرفته و با بهره گرفتن از داده های تجربی و روش کمترین مربعات بهترین پارامترها را انتخاب کرده اند.
آببندها یکی از مفیدترین طرحهایی هستند که تا کنون ساخته شده اند و امروزه کاربرد بسیار گستردهای دارند. قطعاً بدون آنها بسیاری از محصولات نمیتوانستند به بازار راه پیدا کنند.
برخی از ویژگیهای او- رینگ که باعث شده از ابتدا تا کنون برای آببندی بهکار رود، عبارتند از:
- می تواند برای آببندی سیلندرها و پیستونهای استاتیکی تا فشار psi٥٠٠٠ بهکار رود (فشار می تواند ثابت یا متغیر باشد).
- او- رینگها برای سیلندر و پیستونهای رفت و برگشتی تا فشار psi5000 عملکرد رضایت بخشی دارند و ممکن است مقدار کمی نشتی (چند قطره در هر 100 حرکت) داشته باشند. برای سیستمهای دورانی هم عملکرد مشابهی دارند اما در همهی این موارد باید سرعت حرکت سطوح پایین نگهداشته شود.
- یک او- رینگ را در شرایطی که فشار به صورت تناوبی به یک طرف او- رینگ و سپس به طرف دیگر آن اعمال می شود، میتوان بهکار برد. در بارگذاری شدید یا موارد خاص دیگر برای افزایش طول عمر مجموعهی آببند میتوان مکانیزم را به صورتی طراحی کرد که به هر او- رینگ فقط در یک جهت فشار اعمال شود. گاهی برای اطمینان بیشتر به جای یک او- رینگ از چند ردیف او- رینگ استفاده می شود. در این صورت قبل از آسیب، او- رینگ اول که در معرض فشار قرار دارد کل نیروی اعمالی را تحمل می کند.
- اثرات تغییر دما از C°18+ تا C°121+ روی عملکرد او- رینگها، به مادهی بهکار رفته برای آنها بستگی دارد. لاستیک مصنوعی می تواند به صورت دائمی در معرض دمای بالا یا دمای پایین و برای مدت کوتاهی در معرض تغییرات دمایی گسترده قرار بگیرد. آببندها در دماهای خیلی پایین ممکن است شکننده شوند اما در صورت گرم شدن انعطافپذیری عادی خود را بدون ایجاد هیچگونه مشکلی دوباره بهدست میآورند. اگر آببندها به مدت طولانی در معرض حرارت شدید قرار بگیرند، سختی آنها به صورت دائمی افزایش مییابد و از بین میروند. معمولاً ضریب انبساط حرارتی لاستیک مصنوعی به اندازهای کم است که تغییرات دمایی مشکلی برای طراحی ایجاد نمی کند (این ویژگیها برای تمامی ترکیبات الاستومری صادق نیست.).
- آببندهای او- رینگی به دلیل سادگی، استحکام بالا، قیمت ارزان و نصب آسان نسبت به سایر آببندها کاربرد بیشتری دارند.
- گرچه او- رینگها کاربرد زیادی دارند اما برای همهی مسائل آببندی راه حل مناسبی نیستند. برای مثال در مواردی که:
- سرعت دورانی بیش از min/ft1500 است.
- محیط با مواد الاستومری ناسازگار است.
- فضای کافی وجود نداشته باشد.
از آنها نمیتوان استفاده کرد [9].
فرم در حال بارگذاری ...