وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – ۲-۴-۵ تدابیر رانندگان برای اجتناب از خواب رفتن – 2 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

 

 

 

یک پژوهش جدید نشان داد{ ۲۶ }مصرف روزانه آب آلبالوی ترش می‌تواند شدت بی‌خوابی را کاهش دهد. بر اساس تحقیق منتشره در مجله “تغذیه پزشکی” نوشیدن روزانه آب آلبالو می‌تواند به کاهش بیخوابی و نیز کاهش زمان بیداری قبل از خواب کمک کند. این تحقیق توسط گروهی از پزشکان دانشگاه‌های پنسیلوانیا، روچستر و مرکز پژوهشی کانادایگوآ صورت گرفت و طی آن عادات خواب ۱۵ فرد بزرگسال مورد بررسی قرار گرفت.

 

افراد شرکت کننده در این تحقیق هر روز به مدت دو هفته در دو نوبت صبح و عصر آب آلبالوی ترش مصرف کردند و بعد دو هفته که دیگر از این نوشیدنی استفاده نکردند ‌وضعیت آن‌ ها مقایسه شد.

 

پژوهشگران دریافتند در دو هفته‌ای که داوطلبان این نوشیدنی را مصرف کرده بودند میزان بی‌خوابی در آن‌ ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

 

محققان تصور می‌کنند این میوه به علت داشتن محتوای بالای ملاتونین که یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است،‌ می‌تواند دوره خواب و بیداری بدن را منظم کند.

 

ملاتونین به طور طبیعی به مقدار کم در بدن تولید می‌شود و نقش آن ترغیب به حالت خواب‌آلودگی در شب و احساس کامل بیداری در طول روز است.

 

تحقیقات نشان داده است ملاتونین نه تنها به کاهش بی‌خوابی کمک می‌کند بلکه به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌تواند التهابات ناشی از افزایش سن را کاهش داده و با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه کند. موز، انجیر، خرما و گوشت بوقلمون حاوی مقادیر بالایی اسید آمینه تریپتوفان هستند. تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود که منجر به خواب آلودگی در فرد می‌شود.

 

شیر نیز دارای تریپتوفان است و همچنین ماست حاوی سروتونین است. به همین علت مصرف هریک از این مواد غذایی در ساعاتی قبل از رانندگی توصیه نمی‌شود.

 

مصرف ماهی به دلیل داشتن اسید چرب امگا۳ برای رفع بی‌خوابی مفید است.

 

عکس ۲-۹ تاثیر غذا برخواب

 

 

 

انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون و ساردین و همچنین تخمه کدو تخم کتان نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا۳ برای پیشگیری از بی‌خوابی بسیار مؤثر هستند.

 

 

تخمه آفتابگردان و کنجد نیز دارای اسیدهای چرب امگا۶ است که این نوع اسید چرب نقش عمده‌ای در سنتز مواد شیمیایی در مغز دارند.

 

گوشت و شیر کم چرب نیز حاوی ویتامین B6 هستند. وجود این ویتامین برای سنتز سروتونین در مغز ضروری است.

 

کمبود آهن در بدن می‌تواند، یکی از علل عمده کم خوابی باشد. به همین دلیل مصرف مواد غذایی غنی از آهن مانند گوشت قرمز، پسته، بادام و سبزی‌های برگ سبز تیره و جگر توصیه می‌شود.

 

محققان در جدیدترین توصیه های خود برای داشتن یک خواب راحت و عمیق شبانه اعلام کردند که افراد برای نیل ‌به این هدف، ماهی آزاد را برای وعده شام انتخاب کنند.

 

به گفته محققان، انتخاب وعده غذایی شام روی خواب عمیق شبانه و یا تعداد دفعاتی که در طول شب ممکن است از خواب بیدار شوید، مؤثر است.

 

از سوی دیگر، نخود فرنگی یا سایر حبوبات مواد غذایی غنی از ویتامین‌های گروه ب شامل B6، B12 و فولیک اسید هستند که تمام آن ها به تنظیم چرخه‌های خواب در بدن کمک می‌کنند و ماده شیمیایی آرام کننده موسوم به سروتونین را تولید می‌کنند.

 

نتایج مطالعات حاکی از آن است که تقویت ذخایر ویتامین‌های گروه ب در بدن به رفع بی‌خوابی در افراد کمک می‌کند.

 

از سوی دیگر محققان تأکید دارند که ماست منبع خوب و غنی از کلسیم و منیزیم است که هر دو

 

این مواد معدنی برای حمایت از پروسه خواب حائزاهمیت هستند و کمبود این دو ماده معدنی مهم در بدن منجر به انقباضات ماهیچه‌ای، افزایش سطح استرس و بدتر شدن کیفیت خواب می‌شود.

 

بر اساس یافته ها، اسفناج با برگهای سبز و تیره رنگی که دارد منبع بسیار مناسب و سرشار از آهن

 

است. آهن نیز ماده‌ معدنی مغذی است که از بدن در برابر یک سارق شناخته شده خواب موسوم به «سندرم پاهای خسته» محافظت می‌کند .

 

۲-۴-۵ تدابیر رانندگان برای اجتناب از خواب رفتن

 

با توجه به اینکه اکثر رانندگان معمولاً از حالت خواب آلودگی خود آگاه می‌شوند ، تدابیری را

 

برای مبارزه با خواب و بیدار ماندن اتخاذ می‌کنند . MAYCOCK از رانندگان خواست تا تدابیری را که به کار می‌برند به ترتیب لیست کنند . {۲۱ }

 

    1. باز کردن پنجره و یا روشن کردن بخاری یا کولر ۶۸ درصد

 

    1. توقف خودرو و اقدام به قدم زدن ۵۷ درصد

 

    1. گوش دادن به موسیقی ۳۰ درصد

 

    1. صحبت با مسافران ۲۵درصد

 

    1. نوشیدن قهوه ۱۴ درصد

 

  1. سایر موارد ۱۵ درصد

یک سری مطالعات در مرکز تحقیقات خواب دانشگاه LOUGHBOROUGH عدم تأثیر این تدابیر را ثابت ‌کرده‌است و نشان داده تنها یکی از این موارد که تنها کمی اثر گذار بوده (فراتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه) می‌تواند باشد نوشیدن قهوه حاوی حداقل ۱۵۰ میلی گرم کافئین و سپس یک چرت ۱۵ دقیقه ای است .

 

گوش دادن به رادیو هیچ تأثیر قابل توجهی در کاهش خواب آلودگی یا کاهش اتفاقاتی مثل خروج از خط (مگر برای مدت زمان بسار کوتاه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه) ندارد .

 

۲-۴-۶ نقش ورزش در کاهش خواب آلودگی

 

یک تحقیق به بررسی نقش ورزش برای کاهش خواب آلودگی پرداخت و تأثیر ۱۰ دقیقه ورزش نرم ۱۰ دقیقه ورزش معمولی و ۱۰ دقیقه سخت را با هم مقایسه کرد . ورزش سبک و متوسط در بعضی موارد باعث کاهش خواب آلودگی شد ولی اثر آن بیش از ۱۰ دقیقه نبود . ورزش سنگین نتایج بهتری نشان داد و حدود ۳۰ دقیقه اثر آن ادامه پیدا می کرد. اگر چه به نظر خیلی برای افراد امکان پذیر نیست که در طول توقف های سفر اقدام به ورزش سنگین کنند. ‌بنابرین‏ راهی عملی برای اجتناب از خواب آلودگی راننده نیست .

 

۲-۴-۷ تکنولوژی و خواب

 

الف ) خطوط لرزاننده:

 

همه ساله تعداد زیادی از مردم جهان،جان خود را بر اثر انحراف خودرو از مسیر اصلی جاده و پرتاب شدن به کناره راه از دست می‌دهند و دچار جراحات و خسارات شدید و گاه جبران ناپذیری می‌شوند،لذا به منظور ضرورت ایمن سازی در قسمت کناری راه،طرح کنترل و کاهش خروج وسایل نقلیه از راه با بهره گرفتن از اجرای شیارهای لرزاننده (Rumble strips){ 27 } طرح مورد نظر از روش‌ها و تکنولوژی های روز دنیا برای ایمن سازی راه ها محسوب می شود، هدف از اجرای طرح ذکر شده، افزایش ایمنی عبور و مرور وسایل نقلیه در راه ها و افزایش هوشیاری رانندگان به خصوص در شب هنگام است.

 

بروزحوادثی همچون انحراف و خروج خودروها از مسیر اصلی،واژگونی،ورود به جهت مخالف حرکت

 

ترافیک و ‌تصادف‌های رودرو را عمدتاًً ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان می‌باشد وجهان به سمت به کارگیری راهکارهای پیشگیرانه و زود بازده و در عین حال ساده با قابلیت های اجرایی بالا حرکت می‌کند. اجرای طرح دندانه ها یا شیارهای هشدار دهنده برای جلوگیری از حوادث این چنینی و به منظور بالا بردن سطح هوشیاری رانندگان،راهکار مناسبی از سوی متخصصین ایمنی تشخیص داده شده است.

 

عکس ۲ -۱۰ (شیارهای لرزاننده،طرحی برای ایمن سازی راه های کشور)

 

 

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« " مقالات و پایان نامه ها | ۲ – ۵ – ۱۰- ویژگی­های افراد افسرده – 10 "" مقاله های علمی- دانشگاهی | ۹-۲ تحقیق بر روی دانش آموزان مدارس راهنمایی منطقه اشتهارد – 5 " »