وبلاگ

توضیح وبلاگ من

" مقالات و پایان نامه ها | ۲ – ۵ – ۱۰- ویژگی­های افراد افسرده – 10 "

 
تاریخ: 21-09-01
نویسنده: نویسنده محمدی

 

۲ – ۵ – ۸- مفهوم افسردگی

 

افسردگی از زمان­های بسیار دور در نوشته ­ها و مدارک طبی قدیم وجود دارد. داستان عهد عتیق شاه سائول و داستان خودکشی آژاکس در ایلیاد و هومر هر دو یک سندرم افسردگی را توصیف کرده‌اند. کرنلیوس سلسوس در کتاب مدیسین افسردگی را ناشی از صفرای سیاه معرفی نمود. این اصطلاح را روان پزشکان دیگر از جمله ارسطو(۲۰ تا ۱۸۰ سال بعد از میلاد) و جالینوس(۱۲۹ تا ۱۹۹ بعد از میلاد) نیز به کار برده اند (پورافکاری، ۱۳۸۵).

 

‌بر اساس پژوهشی که توسط دکتر ایرون بک[۱۳۰] انجام شده، بیش از ۸۰ درصد بیماران افسرده خود را انسان بی­ارزشی می­دانند(برنز، قراچه داغی ۱۳۸۶) متاسفانه مسأله به اینجا ختم نمی­ شود، تحقیقات دکتر بک نشان داد که بیماران افسرده بخصوص در زمینه­هایی مثل هوش، موفقیت، اشتغال، جذابیت، سلامتی و توانایی که برایشان بیشترین ارزش­ها را دارد، احساس ناتوانی ‌می‌کنند. هنگام افسردگی شخص نه تنها به شایستگی و لیاقت خود تردید می­ کند بلکه دوستان، افراد خانواده و حتی روانپزشک را به قبول این طرز باور سوق می‌دهد(نقل از برنز ۱۳۸۶). افسرده خود را آدم بی­ارزشی می­داند و در این میان، شدت افسردگی هر چه بیشتر باشد، احساس بی­ارزش بودن هم بیشتر است. تصویر ذهنی افسردگی را ‌می‌توان در چهار احساس مغلوب، علیل، بی کفایت و محروم توضیح داد(برنز، ۱۳۸۶).

 

تبدیل پدیده افسردگی به موقعیتی قابل درک از طریق پرسیدن و رسیدگی به مضامین گفته­های بیماران امکان پذیر است. شخص افسرده احساس می‌کند از عنصری که برای خوشبختی لازم دارد محروم شده است. با پرداختن به موضوع از دست دادن ‌به این نتیجه می­رسیم که اختلال روانی با یک مسئله شناختی در ارتباط است. در برخورد با مفهوم از دست دادن باید به نقش قطعی معانی و ارتباط ها توجه کنیم. با توجه ‌به این باخت­ها و احساس اندوه ناشی از ،ن، عارضه های افسردگی به وجود می­آیند(بک، ۱۳۸۷).

 

۲ – ۵ – ۹- عارضه­های افسردگی

 

عارضه­های افسردگی عبارتند از: الف. کمبود عزت نفس و انتقاد از خود، ب. بدبینی، ج. افزایش اندوه، د. تغییرات انگیزه، ه. میل به خودکشی.

 

آنچه به اختصار عنوان گردید حاصل تجربه های بالینی و استناد به صحبت بیماران افسرده است که توسط دکتر بک انجام گرفته در ادامه به عنوان مثال یک نمونه به اختصار توضیح داده می­ شود.

 

در باب کمبود عزت نفس و انتقاد از خود:

 

بیمار افسرده با رجوع به نتایج ناخوشایند حوادث(جدا شدن، طرد شدن­ها، شکست خوردن و مطابق انتظار ظاهر نشدن می‌خواهد از تاثیر این تجربه ها بر خود آگاه شود. او ممکن است تقصیر­ها را به گردن خود بیندازد ، در نتیجه نه تنها به خاطر ضرر و زیانی که متحمل شده ناراحت می شود ، بلکه در خود نقصی را احساس کرده و این نقص را برای خود بزرگ کرده و احساس جراحت، اندوه و حقارت می‌کند(بک، ۱۳۸۷).

 

۲ – ۵ – ۱۰- ویژگی­های افراد افسرده

 

هر فردی از بابت این­که در چه شرایط و خلق خویی قرار دارد دارای ویژگی­های مخصوص به خود و البته برخی ویژگی­های مشترک میان دیگر افراد است که افراد افسرده هم از این قایده بیرون نیستند. در اینجا ویژگی­های افراد افسرده را بر می­­شمریم.

 

الف. ویژگی­های بالینی

 

خلق افسرده و بی­علاقه شدن به لذات قبل از این از علایم کلیدی افسردگی است. بیمار ممکن است بگوید احساس اندوه، نا امیدی، غمگینی یا بی­ارزشی می‌کند. فرد اغلب علایم افسردگی را نوعی درد مشقت بار روحی توصیف می­ کند و گاه از این شکایت می­ کند که نمی­تواند گریه کند، علامتی که با بهبود بیمار رفع می­ شود(کاپلان سادوک، ۱۳۸۹).

 

حدود دو سوم از کل بیماران افسرده به فکر خود کشی می­افتند و حدود ده تا پانزده درصد از آن ها نیز دست به خود کشی می­زنند. تقریبا همه بیماران افسرده(حدود ۹۷ درصد) از کم شدن کار مایه(انرژی) خود که موجب می شود نتوانند وظایف خود را به راحتی انجام دهند شکایت ‌می‌کنند. حدود ۸۰ درصد از بیماران از اشکال در خواب به ویژه سحرخیزی(بی­خوابی انتهایی[۱۳۱] و بیدار شدن های مکرر در طول شب که در طی آن دایم به مشکلات خود فکر ‌می‌کنند)، شکایت دارند. بسیاری بیماران دچار کاهش اشتها و وزن می­شوند، اما برخی نیز افزایش اشتها و وزن و خواب پیدا ‌می‌کنند. اضطراب از علایم شایع افسردگی است که ۹۰ درصد بیماران را گرفتار می­ کند. بیماری طبی نظیر دیابت، افزایش فشار خون، بیماری انسدادی مزمن ریه و بیماری قلبی همراه با افسردگی تشدید می­شوند. سایر علایم نباتی افسردگی عبارتند از: غیر طبیعی بودن قاعدگی و کاهش علاقه و عملکرد جنسی که ممکن است فرد را به غلط به جلسات مشاوره ازدواج[۱۳۲] یا درمان اختلالات جنسی[۱۳۳]سوق دهد. حدود ۵۰ درصد از کل بیماران ذکر ‌می‌کنند که علایم­شان در طول روز تغییر می­ کند[۱۳۴]، ‌به این شکل که شدت آن ها در صبح بیشتر است و هرچه رو به غروب می رویم، کمتر می­ شود.

 

    1. Botvin,G.J., rt al ↑

 

    1. DuPont, R.L. ↑

 

    1. relapse ↑

 

    1. compliance ↑

 

    1. dropout ↑

 

    1. Roozen,H.G., et al ↑

 

    1. Teanscendental Meditation ↑

 

    1. vipassana meditation ↑

 

    1. Witkiewins, K., Marlatt, G., & Walker, D. ↑

 

    1. Hawkins, M. ↑

 

    1. Benson, H. ↑

 

    1. Salustri, M. ↑

 

    1. Kabat-Zinn, J. ↑

 

    1. Mindfulness based Cognitive Therapy ↑

 

    1. kabat – zinn ↑

 

    1. remain ↑

 

    1. understand ↑

 

    1. segal ↑

 

    1. Brown & Ryan ↑

 

    1. kisteller & Halleh ↑

 

    1. speca ↑

 

    1. Deci ↑

 

    1. Brewin ↑

 

    1. addiction ↑

 

    1. Beck ↑

 

    1. Sherer M ↑

 

    1. Didodona ↑

 

    1. Crane ↑

 

    1. substance or drug ↑

 

    1. Psychoactive ↑

 

    1. Psychotropic ↑

 

    1. addiction ↑

 

    1. affiliation ↑

 

    1. prevention ↑

 

    1. Abuse drug ↑

 

    1. pathway ↑

 

    1. dopamine reward system ↑

 

    1. endogenous opioid system ↑

 

    1. masturbation ↑

 

    1. Defensive mechanism ↑

 

    1. Homosexuality ↑

 

    1. oral ↑

 

    1. ego ↑

 

    1. Fenichel ↑

 

    1. self ↑

 

    1. self-regulation ↑

 

    1. tesson ↑

 

    1. Marlatt ↑

 

    1. Self-efficacy ↑

 

    1. Outcome expectancies ↑

 

    1. Attributions of causality ↑

 

    1. Decision-making process ↑

 

    1. relapse ↑

 

    1. Beck, A.T ↑

 

    1. High-risk situation ↑

 

    1. Rotgers ↑

 

    1. Annis ↑

 


فرم در حال بارگذاری ...

« " دانلود تحقیق-پروژه و پایان نامه | ۲-۳ انواع قراردادهای قابل معامله در بورس کالا – 8 "" پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – ۲-۴-۵ تدابیر رانندگان برای اجتناب از خواب رفتن – 2 " »