وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه ارشد : معناشناسی واژگان قرآن در روایات اهل بیت (علیهم السلام)

 
تاریخ: 06-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

: 11

 

بخش اول: بیان معنای لغوی واژه: 15

 

ختم: 16

 

ندّ: 16

 

اَلَدّ: 17

 

قانت: 17

 

قبض و بسط: 18

 

حنیف: 19

 

نظر الی: 19

 

خلاق: 20

 

قانت: 21

 

انامل: 21

 

رقیب: 21

 

کلاله: 22

 

طَول: 22

 

مسافحات: 23

 

اخدان: 23

 

الصعید، الطیب: 24

 

فتیل و نقیر: 24

 

حصر صدر: 25

 

متعمدا: 25

 

عقد: 26

 

حرج: 26

 

حام و بحیره: 27

 

بنان: 27

 

مکاء و تصدیه: 28

 

ولیجه: 28

 

فقیر و مسکین: 29

 

ابن: 29

 

بخس: 30

 

صواع: 30

 

زعیم و کید: 30

 

سبحان الله: 31

 

درء: 31

 

واق: 32

 

عنید: 32

 

رواسی: 33

 

حفده: 33

 

اُف: 33

 

آوّاب: 34

 

خلیل: 34

 

رَقَی: 35

 

القبیل: 35

 

یستفزّهم: 35

 

تَجهر، تُخافت: 36

 

نُزل: 36

 

امت، عوج: 37

 

قاع، صفصف: 37

 

اهل: 38

 

مرید، مخلقه، غیر مخلقه: 38

 

كید: 39

 

مقامع: 40

 

عاكف، باد: 40

 

كالح: 41

 

تبّرنا: 41

 

غراما، لم یقتروا، قوام: 41

 

یحبرون: 42

 

مرح: 43

 

صیاصی: 43

 

سابغات: 43

 

قطمیر: 44

 

نصب، لغوب: 44

 

مارد: 45

 

واصب: 45

 

سواء: 45

 

یوم، سائل: 46

 

صرصر، نحسات: 46

 

صدود: 47

 

اَخِلّاء: 47

 

ارتقب: 48

 

تمور: 49

 

مشفقین: 49

 

نضاختان: 49

 

مزن، مقوین: 50

 

مهیمن: 50

 

نصوح: 51

 

ملتحد: 51

 

ناشئه اللیل: 51

 

وَزَر: 52

 

مساق: 52

 

كواعب اترابا: 52

 

ارائك: 53

 

شامخات: 53

 

قضب، ابّا: 53

 

مَهِّل: 54

 

حجر: 54

 

یتیم: 55

 

مؤصده: 55

 

كنود: 56

 

عِهن: 56

 

ماعون: 56

 

شانئك، ابتر: 57

 

جید: 57

 

نافله: 57

 

لفیف: 58

 

بخش دوم: بیان معنای مقصود از واژه: 58

 

یوم الدین: 59

 

لا تقربا: 59

 

لقاء: 60

 

یشری: 60

 

لمس: 60

 

یصدفون: 61

 

ظلم: 61

 

یمكرون: 62

 

اشده: 62

 

حین: 63

 

تخونوا: 63

 

نسوا: 64

 

سائحون: 64

 

مكانه: 65

 

المحال: 65

 

محسور: 66

 

وجوه: 66

 

قتور: 67

 

مبارك: 67

 

یركضون: 68

 

اصلحنا: 69

 

سبب: 69

 

ارذلون: 70

 

ریع: 70

 

حنیف: 71

 

كِسَف: 71

 

رب: 72

 

تبار: 72

 

قلیل: 73

 

تراب: 73

 

رتق، فتق: 73

 

بسم: 74

 

الله: 74

 

استوی: 75

 

ظن: 75

 

قروء: 76

 

مطهره: 76

 

العزه: 77

 

وحی: 77

 

دلوك: 78

 

ضال: 79

 

بخش سوم: مقصود نبودن معنای ظاهری لفظ: 80

 

شاکله: 81

 

کرسی: 81

 

آثم: 82

 

قتل: 82

 

جهاله: 83

 

میثاق؛ غلیظ: 84

 

سکاری: 84

 

موقوت: 85

 

اجل مسمی: 85

 

مکر: 86

 

عفو: 87

 

خیفه: 87

 

عرش: 88

 

یخلقون: 89

 

آخره: 89

 

امام: 90

 

قلب: 90

 

کُفر: 90

 

فلق: 91

 

مفازه: 92

 

مریج: 92

 

اقتت: 93

 

ظل: 93

 

بخش چهارم: توسعه در معنای واژه: 94

 

الله: 95

 

صراط: 95

 

حرث: 95

 

امر: 96

 

عفو: 96

 

جزء: 97

 

ابتهال: 97

 

محصن: 97

 

قانتات: 98

 

شُح: 98

 

رجز: 99

 

خفاف، ثقال: 99

 

مؤتفکات: 100

 

ضَلَّ: 100

 

قارعه: 101

 

قانت: 101

 

غسق اللیل: 102

 

کفر: 102

 

متشاکسون: 103

 

مساجد: 104

 

تبتُل: 104

 

فطهر: 105

 

مخلدون: 105

 

انحر: 105

 

اوّاه: 106

 

استکانة: 107

 

یتیم: 107

 

ازواج: 108

 

بخش پنجم: بیان لوازم معنا: 108

 

رحیم: 109

 

ترک: 109

 

امی: 110

 

شکر: 110

 

یرشدون: 110

 

اصرار: 111

 

سفیه: 111

 

رشد: 112

 

خبیر: 112

 

استوی: 113

 

نَکِدا: 113

 

أخذ: 114

 

تسلیم: 114

 

ترکنوا: 115

 

صبرٌ جمیل: 116

 

احسان: 116

 

سکاری: 117

 

حنیف: 117

 

قلبٌ سلیم: 117

 

غاوون: 118

 

حکمت: 118

 

یستعتبون، کبریاء: 119

 

مرصاد: 120

 

زکّاها، دساها: 120

 

هُدی: 121

 

کنود: 121

 

ساهون: 122

 

صمد: 122

 

جُرَز: 123

 

بخش ششم: وضع معنای اصطلاحی: 124

 

انفال: 125

 

صعود: 125

 

سقر: 126

 

احقاب: 126

 

فلق: 127

 

بخش هفتم: بیان مصداق.. 128

 

صراط: 129

 

غیر المغضوب علیهم و لا الضالین: 130

 

صبر: 131

 

قسط: 131

 

حبل الله: 132

 

سبیل الله: 132

 

سفیه: 133

 

طَول: 133

 

حسنات، سیئات: 133

 

فضل الله، رحمته: 134

 

تحیه: 134

 

مستضعف: 135

 

برهان، نور: 135

 

بهیمه، انعام: 136

 

باغ، عاد: 136

 

محصنات: 136

 

وسیله: 137

 

سُحت: 137

 

حَب، نوی: 137

 

نعمت الله: 138

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 

انفال: 138

 

کلمات: 139

 

ذوی القربی: 139

 

قوه: 140

 

مؤمنین: 140

 

اذان: 140

 

عَرَض: 141

 

الصادقون: 141

 

قدم صدق: 142

 

سلام: 142

 

حسنی، زیاده: 142

 

سوء، فحشاء: 143

 

آیه: 143

 

ایام الله: 143

 

متوسمین: 144

 

نجم، علامات: 144

 

مبذر: 145

 

شجرة ملعونة: 145

 

مقاما محمودا: 146

 

وُد: 146

 

خبائث: 147

 

تفث: 147

 

الرجس: 148

 

بئر معطلة، قصر مشید: 148

 

اللغو: 148

 

برزخ: 148

 

عذاب: 149

 

خیر: 149

 

سوء: 149

 

لهو الحدیث: 150

 

انکر الأصوات: 150

 

فاحشة: 150

 

سبیل: 151

 

أمانة، إنسان: 151

 

اعمی، بصیر: 152

 

امام مبین: 152

 

جنب الله: 152

 

حسنة و السیئة: 153

 

حلیه: 153

 

تذکرة: 153

 

ابرار: 154

 

نعیم: 154

 

لاغیة: 154

 

نتیجه: 156

 

فهرست منابع: 157

 

تبیین موضوع

 

بحر عمیق و پرژرفای قرآن کریم، منبع وسیع و پایان ناپذیری از معارف و دانستنیهاست که برای دستیابی به آن و نوش کردن از آن، لازم است زبان قرآن، یعنی زبان عربی را فراگرفت. یکی از مهمترین و مؤثرترین عناصر هر زبان، واژگان و کلمات آن زبان است که برای فهم آن زبان باید آن­ها را به خوبی کنکاش کرد. بی­شک فهم صحیح و کامل معنای کلام قرآن، نیز متوقف بر فهم و درک صحیح و کامل معنای واژگان و کلمات آن است؛ هرچند شناخت مؤلفه­ های دیگری چون اسالیب و ساختارهای زبان عربی نیز برای فهم آن لازم است. در مورد قرآن کریم به دلایل زیادی شناخت و درک معانیِ صحیح و دقیقِ کلمات و واژگان، اهمیتی صدچندان پیدا می­ کند؛ از جمله اینکه قرآن، کلام بشر نیست بلکه سخن خداوند متعال است؛ و معارفی عمیق و مربوط به جهان ماوراء در آن مطرح شده است. برای دریافت و درک معانی صحیح واژگان قرآن و همچنین راهیابی به بطون و پرده های درونی کلام حق، لازم است که به سراغ استخراج معانی دقیق واژگان قرآن، از منابع اصیل و دست نخورده­ای برویم که حتی­الامکان نزدیک­ترین منابع به عصر نزول باشند تا دستخوش تغییرات و تطوراتی که در اثر گذر زمان زبان­ها بدان دچار می­شوند نشده­باشند و معنای کلمات در آن­ها عوض نشده باشد. سخن رسول اکرم (ص) و ائمۀ اطهار (ع) در این زمینه نه تنها از نزدیک­ترین منابع به عصر نزول هستند بلکه بر اساس روایت معروف «انما یعرف القرآن من خوطب به»[1] با مراجعه به کلام ایشان به سراغ کسانی رفته­ایم که مخاطبان اصلی قرآن کریم هستند و چه کسی بهتر از آنکه مخاطب سخنی بوده، می ­تواند مراد گوینده را دقیق­تر، کامل­تر و بهتر عنوان کند.

 

از حضرات معصومین علیهم صلوات الله روایات زیادی در حوزۀ قرآن کریم و تفسیر کلام حق به ما رسیده است. و این بدان دلیل است که از همان ابتدا، مسلمانان برای فهم قرآن به ایشان مراجعه­کرده و سؤالات خود را مطرح می­نمودند. بسیاری از این سؤالات در مورد معانی و مفاهیم کلمات قرآن است و این مطلب، با توجه به اینکه سؤال­کنندگان، عرب­زبان بوده ­اند و در همان صدر اول و نزدیک­ترین افراد به زمان نزول قرآن زندگی می­کرده ­اند، خود اهمیت ویژه­ای دارد و جای بسی تأمل.

 

بر اساس آنچه مطرح شد، در عصر کنونی نیز، برای رهیافت به معانی و مفاهیم صحیح عبارات کلام حق، لازم است معنای اجزاء کلام یعنی کلمات و واژگان روشن شود؛ حال اگر در مورد معنای کلمات، روایاتی از معصومان

 

در دسترس باشد باید پس از اطمینان از اعتبار و صحت آن احادیث، به آن­ها رجوع کرده و باتوجه به آن­ها مراد خداوند را از آیاتش کشف نمود و اگر روایات صحیحی در دسترس نباشد، باید به همان معنا و مفهومی که در کتب لغتِ نزدیک به عصر نزول مطرح شده اعتماد کرد.

 

 


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه خنک کاری مغز به منظور کاهش آسیب های وارده با استفاده از روش انتفال حرارت معکوسپایان نامه : مقایسه تغییرات فشار داخل شکمی در وضعیت صفر، 15 و 30 درجه سر تخت در بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی شهر رشت در سال 91-1390 »
 
مداحی های محرم