ورود به هزاره سوم، موجب تشدید علاقه پژوهشگران اجتماعی در دهه های ١۹٨۰ و ١۹۹۰ میلادی به تولید علم در دو حوزه نظریهپردازی و پژوهش در خصوص اهمیت، جایگاه، و چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات به طور عام و اینترنت به طور خاص در جامعه شدهاست. بخشی از این تولیدات علمی اختصاص به سنجش و اندازهگیری نگرش افراد نسبت به اینترنت داشتهاست. رایانه و اینترنت و نفوذ گسترده آن در دنیای امروز باعث شده که هر آن کس به نحوی با این تکنولوژی درگیر شده و با آن سروکار داشته باشد. این تقاضای فزآینده برای بسیاری از افراد، با اضطراب و استرس همراه است. در این بخش ابتدا انگیزه انجام پژوهش و مسأله تحقیق تشریح شده و سپس اهمیت، ارزش، و کاربرد نتایج آن بیان و در ادامه اهداف و سؤالات اصلی و فرعی پژوهش مطرح می شود. در در نهایت تعریف اجزاء مسأله پژوهش توضیح و تبیین می شود.
1-1- شرح و بیان مسأله پژوهشی
فناوری اطلاعات و ارتباطات[1] در طول دهههای گذشته، شیوه های برقراری ارتباط و کسب و کار را از بنیان تغییر داده، تحولات چشمگیری در صنعت، کشاورزی، پزشکی، تجارت، مهندسی، و دیگر زمینهها پدید آورده و یکی از عوامل عمده در شکلدهی اقتصاد نوین جهانی بوده است. نظامهای آموزشی در سراسر جهان، فشار فزآیندهای را جهت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، به منظور فراگیری دانش و مهارت های مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان تجربه می کنند (حقایق و همکاران، ١٣٨۷). از طریق شبکه های رایانهای و نظامهای
مخابراتی و فناوری اطلاعات، افراد میتوانند با یكدیگر ارتباط برقرار كرده، به ذخایر عظیم اطلاعات دسترسی داشته باشند و اطلاعات را برای خود ذخیره نمایند؛ مانند هرگونه کار روزمره، استفاده از رایانه نیز جزیی از زندگی در قرن بیست و یکم را تشكیل میدهد. رایانه و اینترنت امروزه مهمترین عامل تغییر در ارتباطات انسانی، از زمان اختراع چاپ و احتمالاً از زمان ابداع نوشتار تاكنون بوده است (فیدر[2]، ١٣٨۰).
اینترنت از مفاهیم نوین اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات است، گرچه از قدمت و سوابق طولانی برخوردار نیست اما به سرعت توانسته تمامی ابزارهای سنتی اطلاعرسانی را متأثر نموده و توانمندیهای جدیدی را برای توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات به ارمغان آورد، به نحوی که امروزه نگرانی جدی از توسعه و گسترش شبکه های اینترنتی در عرصه های زندگی فردی و اجتماعی در زمینه های اقتصادی، تجاری، آموزشی، بازرگانی، مدیریت و حتی امنیت ملی کشورها و ملتها به وجود آمدهاست. اینترنت در واقع یک شبکه گستردهی جهانی است که با اتصال رایانهها به همدیگر، ضمن حفظ و امنیت اطلاعات موجود، در شبکه ها قابلیتهای جدیدی را به صورت همزمان در همهی شبکه ها به صورت پیوسته فراهم میآورد (عبادی، ١٣٨٣).
از زمانی که اینترنت، در اواسط دهه ١۹۹۰، به صورت جدی و بین المللی راهاندازی شد و گسترش یافت، نگرش افراد نسبت به اینترنت از جمله موضوعات مورد علاقه پژوهشگران و جمعیت عمومی تلقی شده و به همراه سازه هایی مانند احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت و اضطراب اینترنت، به وضوح بیش از سایر موضوعات مورد پژوهش قرار گرفتهاست. در قرن بیست و یکم، نگرش شهروندان به استفاده و یادگیری از طریق اینترنت، رشد اقتصادی و آموزشی یک جامعه را تعیین می کند (تسای[3]، ۲۰۰١). نگرش کاربران نقش مهمی در استفاده از اینترنت به منظور آموزش و یادگیری دارد. اینترنت، امکان ارتباط بین مراکز مهم دانشگاهی و تحقیقاتی، مؤسسات دولتی، مراکز تجاری و تمامی کاربران سراسر جهان را به دور از تفاوتهای جنسیتی و ملیتی فراهم میسازد.
پژوهش در رفتار استفاده از اینترنت، در مرحله ابتدایی خود قرار دارد. با مروری بر ادبیات پژوهشی، متوجه میشویم که پژوهشهای انجام شده در مورد اینترنت، بیشتر بر کاربردهای مختلف آن در تجارت، آموزش، انتخابات و مواردی از حوزه های دانش متمرکز شده؛ و به سازههای روانی و نقش و اهمیت آنها در مدت و نوع استفاده از اینترنت، کمتر توجه شدهاست.
فرم در حال بارگذاری ...