وبلاگ

توضیح وبلاگ من

دانلود پایان نامه : مجازات بدنی در نظام حقوق کیفری ایران با تکیه بر موازین حقوق بشری

 
تاریخ: 06-11-99
نویسنده: نویسنده محمدی

:
نظام بین المللی حقوق بشر، در پرتو اسناد مربوط به ممنوعیت شكنجه و دیگر مجازاتها و رفتارهای غیر انسانی، ظالمانه و تحقیر آمیز تلاش نموده است تا اعمال مجازاتهای بدنی را منع نماید. لذا این نظام در این راستا بسیاری از مجازاتهای بدنی را با عناوینی نظیر شكنجه، مجازات غیر انسانی، مجازات ظالمانه و مجازات تحقیر آمیز، توصیف نموده از وضع و اعمال آنها توسط دولتها بعنوان ضمانت اجرای جرایم منع می نماید. در مقابل، رویكرد اسلامی بر مبنای فقهی، بسیاری از مجازاتهای بدنی را كه برگرفته از متون شریعت اند، به رسمیت شناخته و به عنوان ضمانت اجرای جرایم قرار داده و اعمال می نماید. این تعارض آشكار، منجر به ایجاد چالشهای نظری و عملی بین دو نظام گردیده است. بنابراین، به منظور رفع چالشهای موجود، به بررسی راهكارهای ارائه شده، جهت حل تعارض در این زمینه پرداخته ایم. بدین منظور نخست به تبیین چالش موجود، بصورت تطبیقی اقدام نموده ایم و دریافتیم علی رغم آنكه ممنوعیت شكنجه اینك در زمره قواعد آمره حقوق بین الملل است، اما در نظام حقوق بشر تعریف دقیقی از سایر مفاهیم مرتبط با آن نظیر(مجازات و رفتارهای غیر انسانی   مجازات و رفتار تحقیر آمیز) ارائه نشده است. و در تمایز بین آنها نیز به دو عنصر هدف و شدت در رویه قضایی تكیه شده است كه از امور نسبی هستند. همچنین معیار تشخیص عناوین بكار گرفته شده نیز نسبی اند. لذا با بیان مصادیق آنها در نظام بین المللی حقوق بشر تلاش گردید، تبیین مناسبی از آن دیدگاه در این راستا صورت گیرد. در نهایت تعارضات بیشتر متمركز بر مصادیق گردید كه آن را به دو بعد ماهوی و شكلی تفكیک نمودم. در بررسی راهكارهای تعامل ضمن بیان ضرورت ایجاد تعامل، راهكارها را د ر دو دسته سنتی و مدرن(غیر سنتی) مورد بررسی قرار دادیم. علی رغم، تمامی تلاشهایی كه در جهت سازگاری صورت گرفت، دریافتیم كه هر دو دسته راهكار با مشكلات و ابهامات عدیده ای مواجهند. این امر خود ضرورت بازبینی مجدد و تلاش برای تكمیل یا ارائه راهكارهای جدید را بدنبال دارد، لذا در نهایت، به ارائه برخی معیارها كه ضرورتا باید در راهكارهای تعامل موجود باشد، بسنده شد.

دانلود مقاله و پایان نامه

 

 

پایان نامه رشته حقوق

پایان نامه رشته حقوق

 

 

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)


فرم در حال بارگذاری ...

« دانلود پایان نامه : بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهرانپایان نامه ارشد: بررسی و رتبه بندی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی خدمات بر رضایتمندی مشتریان در منطقه ویژه اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی امام خمینی(ره) »
 
مداحی های محرم